< Till bloggens startsida

God morgon, all i hopa.

Var hälsade, jag stiger in igen och ber så hemskt mycket om ursäkt för de dagarna ni fått vänta.
Hoppas ni inte varit allt för ivriga och klättrat på väggarna och andra dumheter!

Jag har haft det mycket roligt dom senaste dagarna, därför har uppdatering uteblivit.
Men nu är jag här igen, och i skrivande stund har jag ännu inte kommit på något klagomål.

Det enda jag har kommit på är att jag har fått någon släng utav skrivsvårigheter här på morgonkvisten
- Då jag byter ut ord och skriver dom i fel form. Men förhoppningsvis så klarar vi oss undan utan större skador.

Nu kom jag på vad vi kan prata om,

SÄRSKRIVNING
 
Jag har aldrig någonsin förstått mig på särskrivning, eller sär skrivning.
Ett exempel;

Jag såg en gång en person som hade skrivit ordet ridhora, varför vet jag inte.
Vet faktiskt inte om ordet existerar egentligen, förlåt gud för att jag använder dessa ord.
Själva ordet var ju ganska konstigt i sig, men det som egentligen var konstigt var att någon raketforskare hade läst ordet - men ändå lyckats särskriva det till rid hora.

Och då undrar jag såhär,

Vad är det som gör att det blir sådär?
En normal person förstår ju skillnaden på en ridhora och på rid hora.
Det är två helt olika saker.
Och varför i hela universium och dess rymdskrot särskriver man ordet
- OM MAN HAR ORDET FRAMFÖR SIG?
Jag har svårt att sätta mig in i situationen, men ni som har talangen att särskriva - särar ni på orden i talspråk också?

Tänk vad jobbigt det skulle vara om jag sär skrev allting och jag nästan tvingade er att läsa det, lite som en medeltida tortyr metod, fast jag är osäker på om dom hade datorer på medel tiden men det hade dom säkert.

Jag kan också passa på att lära er en sak ni kan dra nytta utav, som den otroligt bra läraren jag är!

Bindestreck - penicillinet mot särskrivning!
Binde streck penicillinet mot sär skrivning!

Se bindestrecket som ett slags vapen - ett svärd att bekämpa demonen inom dig, Sär'Skrivnuh!
Det var faktiskt inget bra ord, men vi kan döpa om demonen till Särvulen då!
Tänk dig att bindestrecket är vigvatten, vitlök eller ett kors mot den eländiga vampyren Särcula!
Eller silverkulor för att bekämpa den rasande varghybriden Särulven!

Nu måste jag sluta upp och verkligen komma till punkt här.

Men bindestrecket kan rädda er från mycket, och var aldrig någonsin rädda (isåfall finns jag här som tröst)
att använda det.

Om ni bara hade vetat det, hade rid hora kunnat blivit rid-hora.


Tack och adjö,

Eder tillgivne Monstafa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0