< Till bloggens startsida

Häng med i sjvängarna!

Hej alla glada, jag försökte att uppdatera genom telefonen igår men det ville inte gå vägen.
Detta medföljde alltså att uppdatering uteblev, jag är ledsen men jag ska försöka gottgöra det nu istället!

Imorse så åkte jag tåg till jobbet, jag behöver inte tillägga att tåget var försenat efter som det är daglig basis, de skriver inte heller ut det utan man får alltid stå där och gissa. Och det är alltid så inhemskt dumma anledningar, typ;

''Tåget är försenat idag för att jag vart sugen på mandelkubb och var tvungen att köpa, alltså verkligen tvungen. Jag är beroende av mandelkubb, därför tänker jag låta er komma försent till jobbet''

Jag kommer ihåg en gång när jag var påväg hem från Stockholm.
Min resa skulle se ut såhär;

Stockholm C 14.10
>Västerås C 15.00 (vänta i en halvtimme)
>Kvicksund 15.35

Tror ni att den slutade så?

Nej, verkligen inte.

Resan från Stockholm hem till Västerås gick galant, väl i Västerås..... Nja.
Tåget som skulle avgå 15.35 var försenat till 15.40, 15.45, 15.55, 15.59, 16.05, 16.00, 16,15 och tillbaka till 16.10.

När tåget(trodde jag) till slut anlände, så ställde jag mig så fint och väntade på avgång.
Jag fick plötsligt höra; det här tåget går till Örebro.

Så jag hade alltså kunnat hamna i Örebro, för att SJ hade så mycket bättre saker för sig än att upplysa lilla mig och de andra resenärerna att ett spårbyte hade inträffat. Men det stod fortfarande Eskilstuna Linköping på det felaktiga spåret.
Jag har memorerat att jag ville visa lite ödmjukhet och lättsamhet, att misstag händer ju. Även solen har sina fläckar.
Med lätta steg vandrar jag till det nya spåret där tåget skulle avgå. Solen låg på rätt mycket den här dagen, men i horisonten kunde jag skymta ett tåg - det var tåget jag hade väntat på!
Jag ställer mig och gör mig redo igen, som många andra som skulle med - även en kontrollant.
Precis när tåget rullar in på perrongen och jag känner att jag äntligen ska få komma hem.

Då - ja då!
Bestämmer sig PISSLOKFÖRAREN att bortse från spårändringen och istället rulla in på ett HELT annat spår än vad som tidigare sagts. Jag minns även att kontrollant utbrast - vilken jävla parodi.

Och ja SJ, det är en parodi. Inte i avseendet att det skulle vara roligt - om ni inte förstod det.
Utan att jag blir uppriven utav detta, ni tillgodoser inte mina eller mina medmänniskors behov.
Ni sitter där på erat högkvarter och dricker kaffe och kommer på bra ursäkter, men jag ser igenom ursäkterna.
Så nästa gång, tänk på att det kanske är kallt - här ute i riktiga världen.

Förresten så var anledningen till förseningen att det hade vart en älg på spåret.

Men hur kunde den stå där så länge? Stod den och höll tillbaka tåget?
Dansade den riverdance och lokföraren vart frusen av förvåning?
Hade den en pistol och planerade att kapa tåget?
Åt den picknick på rälsen?

Jag vill bara upplysa om att ett tåg är lite större än en älg, på spåret. Man behöver inte väja för en älg, på spåret.
Det sitter ingen sån skylt, på spåret. Ingvar Oldsberg var programledare för, på spåret.

Det finns heller aldrig sittplatser på Stockholmståget på morgonen - det är inte SJ's fel.
Folk här i Sverige kan helt enkelt inte samsas med varandra, det värsta som finns här att kanske råka hamna i en konversation med en helt okänd person.

Om folk hade superkraften att kunna förvandla sig till ett rökmoln för att slingra sig - då hade det vart disco jämt.

Jag ville jättegärna sitta ned imorse på tåget, men tyvärr gick inte det för att alla måste ha ytterplatsen.
Även om det är ett bord för fyra, så måste de två personerna som sitter där ha ytterstolarna.
Annars kan det leda till att okända personer, som helt fridfullt vill åka tåg - utan att ens snacka med dom, råkar sätta sig där.

Nej, tänk inte på mig. Jag står jättegärna upp och försöker hålla balansen medans lokföraren bestämmer sig för att sicksacka och välja lite ditten som datten på spår. Det är faktiskt jättekul - prova själva!


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback
RSS 2.0